معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات با بیان اینکه بلوغ بزرگی در ماشین‌سازی اراک رخ داده، گفت: ریل‌گذاری و هدف اصلی دولت سیزدهم بازارهای صادراتی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی  مرز اقتصاد ؛«سیدمحمد موسوی» ، در آئین رونمایی و تحویل نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول ماشین‌سازی اراک، اظهار کرد: دولت اتفاق بزرگی را رقم زده، کار زمانی تحویل گرفته شد که ۶۵ هزار نفر در صف تراکتور بودند و تولید این محصول از ۲۳ هزار به ۳۲ هزار و امسال به ۳۵ هزار تراکتور افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ۳۰ میلیون دلار امسال صادرات در بخش پشت خط تراکتور در کشور انجام شد، ادامه داد: مسائل کارگری در این دولت حل شده و امروز هپکو در استان مرکزی از جایگاه خوبی برخوردار است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت اظهار کرد: افتخار بزرگی در ماشین‌سازی اراک با ساخت راکتورهای فوق سنگین تولید متانول در ماشین‌سازی اراک رخ داده و برای افتخارات ایران همه باید روایت‌گری کنند.

وی با اشاره به اینکه برای این اتفاق بزرگ راه طولانی با شرایط سختی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد کار پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و ۷۰۰ میلیون دلار در فاز ۱۴ پارس جنوبی قرارداد با ماشین‌سازی اراک بسته شد.

موسوی در ادامه تاکید کرد: بلوغ بزرگی در ماشین‌سازی اراک رخ داده است. یک روز به دنبال آن بودیم که کاری به این واحد دهند اما امروز با تولیدات خود ایران را جزو پنج کشور تولید راکتورهای فوق سنگین متانول قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هم‌اکنون به عضویت در بریکیس رسیده و با اوراسیا امضای تفاهم نامه منعقد کرده، ادامه داد: اوراسیا ۳۵۰ میلیارد دلار واردات سالیانه دارد و در فاصله ۲ هزار کیلومتری از این شهر هیچ صنعتی به اندازه ماشین‌سازی و هپکو دیده نمی‌شود و این یک فرصت است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت همچنین گفت: همه باید از توانمندی ماشین‌سازی اراک بازدید کنند.

گفتنی است، نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول ماشین‌سازی اراک روز شنبه طی آیینی با حضور مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و استاندار استان مرکزی، رونمایی و تحویل شرکت بهره‌بردار شد.

این راکتورهای بومی فوق سنگین با همت شرکت دانش‌بنیان و صنعت‌‌ساز ماشین‌سازی اراک و با دانش و فن‌آوری کاملا داخلی ساخته شده و ایران به جمع پنج کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست.

این راکتورهای تولید متانول با نام R۳۰۰۱، برای نخستین بار در ایران و به دست مهندسان و متخصصان شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان تولید شذ و در فاز نخست، ۲ دستگاه از این راکتورهای غول پیکر تحویل شرکت پتروشیمی دنا از دیگر شرکت‌های متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان تحویل شد.

با ساخت این راکتورهای غول پیکر علاوه بر میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی، باعث شکسته شدن انحصار تولیدکنندگان اروپایی، تقویت دانش‌بومی در دوره تحریم، بی‌نیازی به طرف‌های خارجی و در نهایت موجب همگرایی درون سازمانی و سودآوری مجموعه‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان شده است.

انتهای پیام/

منبع : مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صمت

لینک کوتاه :https://marzeeghtesad.ir/?p=13210

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *