آیا «مست عشق» عاشقان سینما را مست می­‌کند؟

معمولاً آثار سینمایی که پیش تولید پر سر و صدایی دارند خواه و ناخواه توقع مخاطبان را بالا می‌برند؛ به ویژه آثاری با ترکیب بازیگران نامدار سینمای ایران و کشورهای دیگر مثل هند و ترکیه که بازیگران‌شان در بین ایرانیان آشنا و پرطرفدار هستند.

به گزارش مرز اقتصاد  از زمان اعلام آغاز پیش تولید فیلم سینمایی «مشق عشق» تا زمان اکرانش که در روزهای بهاری سال‌ ۱۴۰۳ است حدوداً پنج سال می­‌گذرد و علاقه‌­مندان بسیاری در انتظار بودند تا برای اولین بار شاهد دوستی پر فراز و نشیب  شمس و مولانا در قالب یک اثر سینمایی باشند. این اثر، سر انجام پس از پنج سال از پنجم اردیبهشت ماه امسال در سینماهای ایران اکران شد.

هر چند اکران این فیلم در ترکیه به تعویق افتاد اما نکته جالب توجه این است که مست عشق در روز قبل از اکران خود با پیش فروش بلیط­‌هایش یک و نیم میلیارد و در روز اول اکران نیز شش میلیارد فروش داشت. حال سوال این است با این میزان از سر و صدا و استقبال در روزهای اول آیا «مست عشق» توانسته است عاشقان سینما را مست کند؟

عبور «مست عشق» از دل حواشی از دیروز تا امروز

از همان روز اول که خبر پیش تولید مست عشق منتشر شد تا همین امروز که نقدهای بسیاری را به خود جذب کرده حواشی بسیاری حول محور این اثر سینمایی ایجاد شده است. از انتخاب بازیگران تا تولید موسیقی، جدایی همایون شجریان و سهراب پورناظری، مشکلاتی که با تهیه کننده ترکیه­ای پیش آمد، کار در سکوت خبری، همه­گیری کووید ۱۹ که پروژه‌های سینمایی بسیاری را در جهان متوقف کرد و نقدهایی که امروز به این فیلم می­‌شود همه و همه در جذب مخاطب میلیاردی «مشق عشق» تاثیر داشته تا جایی که فروش­اش در هفته اول اکران به ۳۳ میلیارد تومان رسیده است.

معجون بازیگران از ترکیب چهره­‌های محبوب سینمای ایران و ترکیه

جای شک نیست که یکی از دلایل کشش مخاطبان به سینما و به تماشا نشستن «مست عشق» تیم بازیگران این اثر است. پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، هانده ارچل و ابراهیم چیلک­‌کول از جمله چهره­‌های محبوب و توانمند این اثر سینمایی هستند. بسیاری در تب و تاب بودند تا شهاب حسینی و پارسا پیروزفر را در قامت دو چهره جسور و متفاوت عرصه فلسفه و اندیشه زبان پارسی ببینند و شاهد به تصویر کشیده شدن دوستی پر فراز و نشیب این دو شخصیت پر رمز و راز باشند. حال سوال این است آیا تیم بازیگری توانسته است با تکیه بر توانایی‌های خود از پس ظرافت­‌های این دو شخصیت که سال‌هاست از میراث فرهنگی کشورمان محسوب می‌­شوند برآیند یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید نظر مخاطبان و منتقدان را تحلیل و بررسی کرد.

حسن فتحی و مسیری که او را به مست عشق رساند

حسن فتحی کارگردان «مست عشق» از سال ۱۳۶۸ که به عنوان فیلمنامه‌نویس پا به عرصه سینما و تلویزیون گذاشت تا همین امروز با آثار تاریخی و پرطرفدار بسیاری توانسته است طی سه دهه اعتماد و توجه مخاطب را به خود جلب کند. با ساخت آثاری چون پهلوانان نمی‌­میرند، شب دهم، مدار صفر درجه، میوه ممنوعه و شهرزاد مدت­‌ها قبل ثابت کرده است که می­‌تواند با ظرافتی هنرمندانه قصه‌ای را به تصویر بکشد که هر لحظه مخاطب را با خود همراه کند. هر چند در «مشق عشق» این اتفاق با کیفیتی که مخاطب انتظار داشت رقم نخورد. بارها در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان تجربه خود را از تماشای این فیلم در سینما به اشتراک گذاشته­ و اظهار داشته­‌اند که قصه این اثر بسیار ابتدایی و ساده روایت شده است و توقع بیشتری از آن داشته‌­اند. عده­‌ای نیز از جمله مسعود فراستی منتقد همیشه ناراضی سینما معتقدند این فیلم از کتاب ملت عشق تاثیر گرفته است. کتابی که چند سال پیش تب و تابی در بین علاقه­‌مندان ادبیات راه انداخته بود.

تکه­ هایی نامنسجم از یک کل منسجم

اگر مخاطب بدون هیچ پیش زمینه­‌ای به تماشای «مشق عشق» بنشیند تا چهل دقیقه ابتدایی فیلم در جهانی پریشان و پر آشوب، گنگ خواهد بود. چرا که صحنه­‌های ابتدایی آن به دنبال آرام کردن مولانای شوریده از گم شدن شمس و چرایی رفتن او می­‌گذرد و بعد از آن شاهد فلش­بک‌­هایی به گذشته خواهیم بود که هر یک بخش­‌هایی از زندگی و روابط میان شمس و مولانا را به تصویر می­‌کشد.

به باور بسیاری از مخاطبان این فیلم می‌­توانست در سطح بالاتری داستان شمس و مولانا را به تصویر بکشد اما به روایت دم دستی و سطحی اکتفا کرده است و بسیاری از منتقدان نیز معتقدند بر خلاف آثار قوی و استخوان­‌داری که پیش از این در کارنامه حسن فتحی ثبت شده «مشق عشق» شکست کامل است و تنها به کمک حواشی توانسته مخاطبان را با خود همراه کند و به فروشی قابل توجه برسد. پیش تولید پر سر و صدا، تیم بازیگری، فیلمبرداری اثر در شهر قونیه، داستانی بکر و اصیل که تا قبل از این فقط جست و گریخته از آن شنیده بودیم و حال شانس آن را داشتیم تا در قالبی اثری منسجم آن را به تماشا بنشینیم؛ مجموعه‌ی دلایلی بودند که این اثر را پیش از تماشا برای مخاطب جذاب کرده بود.

لینک کوتاه : https://marzeeghtesad.ir/?p=14105

 

2 thoughts on “آیا «مست عشق» عاشقان سینما را مست می­‌کند؟”
  1. اصلا هم قشنگ نبود
    اگر بخاطر هانده ارچل هم میخواید ببینید کلا توی دو سه تا صحنه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *