مردم برای حفظ ارزش پول خود چه کار کنند؟

به گزارش خبرنگار اختصاصی  مرز اقتصاد ؛  فرزانه عرفانی- این روزها بیش از هر زمان دیگری مردم دغدغه حفظ ارزش پول‌شان را دارند و نرخ‌های بالای تورم ماهانه و سالانه باعث شده دائماً به این موضوع فکر کنند که ورود به کدام بازار می‌تواند ارزش پولشان را حفظ کند و باعث سقوط ارزش دارایی‌هایشان نشود. بازار بورس، مسکن، طلا و ارز و … بازارهایی هستند که مردم همیشه به حضور در آنها برای حفظ ارزش پول‌شان تمایل دارند. این مطلب به خوانندگان کمک می‌کند تا بتوانند در شرایط کنونی تصمیم درست‌تری برای سرمایه‌های خود بگیرند.

دو دو تا چهارتای اقتصادی و گریز از کم شدن ارزش پول

این روزها نه تنها داشتن تخصص­های علمی و فنی به منظور کسب درآمد حیاتی است بلکه افزایش آگاهی از راه­های مختلف پس انداز و سرمایه گذاری نیز مهم است. ممکن است روزانه وقت بسیاری در اینترنت و منابع دیگر صرف کنید تا یک به یک راه‌های مختلف را بررسی کنید. اما در این مطلب می‌توانید تمام این مسیرها را به طور کلی در اختیار داشته باشید. مطالعه این مطلب به کسانی پیشنهاد می‌شود که سعی دارند درآمد، سرمایه و دارایی­های مادی خود را از گزند تورم روزانه در امان نگه دارند.

کسب در آمد ریالی، پس انداز دلاری

دلار آمریکا، ارز رایج بیست کشور در جهان است و در ایران نیز نقش تعیین کننده‌ای در معادلات اقتصادی دارد. از این رو بسیاری در طول سال سعی می‌کنند با کم کردن هزینه‌های جاری، باقی مانده درآمد ماهانه‌شان را با خرید تدریجی دلار نسبت به تورم روز ارزشمند نگه دارند.

برای روشن شدن این مسئله که چرا انتخاب عده بسیاری در پس انداز؛ خرید دلار است؟ می‌توان به این نکته اشاره کرد در سال گذشته قیمت ارز از ابتدا تا انتهای سال رشد ۱۹ درصدی داشته است. به عبارتی دیگر، قیمت دلار در فروردین ۱۴۰۲ در محدوده ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان به محدوده ۵۹ هزار و ۸۷۰ تومان در اسفند ماه سال گذشته رسید. در ابتدای سال نیز به دلیل منازاعات منطقه‌ای دلار تا آستانه هفتاد هزار تومان بالا رفت.

معاملات روزانه در گروئه نرخ آزاد دلار

دلار در ایران چند نرخی است و با نرخ‌های نیمایی، سنایی، ترجیحی در اقتصاد کشور داد و ستد می‌شود. دلار آزاد همان نرخی است که در معاملات روزانه و قیمت گذاری بازارهای مختلف نقش تعیین کننده و هدایت کننده‌ای ایفا می‌کند. دلار آزاد راحت‌تر در دسترس عموم قرار دارد و به سرعت خرید و فروش می‌شود.

با وجود اینکه ارز از پر نوسان‌ترین و تاثیرپذیرترین بازاری‌های موجود است؛ با این حال به دلیل وابستگی منفی ریال به دلار،  همواره از انتخاب‌های اولیه عده‌ی بسیاری بوده است تا از این طریق ارزش پول خود را در بلند مدت حفظ کنند.

اما این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که بازار ارز در بلند مدت سود دهی دارد و کسانی که در بازه زمانی چند ماهه به قصد سودهای قابل توجه مبلغ هنگفتی را هزینه می‌‌کنند به احتمال بسیار بالا ضرر خواهند کرد.

بازار طلا و حفظ ارزش پول در بلند مدت

طلا در ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت ۲میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در انتهای همان سال به قیمت ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسیده است، این فلز گرانبها رشد ۲۳ درصدی را در طول سال ۱۴۰۲ تجربه کرده است. این بازدهی به علت افزایش قیمت دلار در بازار داخلی ایران و افزایش قیمت انس طلای جهانی رقم خورد و باعث شد بازدهی طلا از دلار بیشتر شود.

پس از انداز مطمئن و مستمر با طلا

خرید طلا این امکان را به فرد می‌دهد که کم‎‌کم و به مرور زمان سرمایه‌ای تضمین شده و در خور توجهی جمع کند. به شرطی که این کار را به صورت فرآیندی بلند مدت ببیند؛ در شرایطی که شخصی قصد سود دهی در کوتاه مدت داشته باشد طلا گزینه مناسب برای او نیست. چرا که طلا نیز مانند ارز به صورت روزانه تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی قرار می‌گیرد و نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند.

نوسانات بازار طلا چگونه موجب حفظ سرمایه و افزایش آن می‌شود؟

به عنوان مثال طلا در اسفند ماه ۱۴۰۱ دو میلیون ششصد هزار تومان بود که در ابتدای سال ۱۴۰۲ کاهش یافت و تا اوسط سال گذشته نیز نواسان کمی داشت در صورتی که در پایان سال به سه میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید. اگر شخصی در اسفند ماه ۱۴۰۱ خرید کرده و در شهریور ماه ۱۴۰۲ پس از شش ماه ناچار به فروش شده باشد نه تنها به ارزش پولش افزوده نشده بلکه با ضرر و زیان نیز روبرو شده است.  اما اگر آن را بیش از یک سال نگه دارد می‌تواند در طول این مدت مبلغ قابل توجی از ارزش پول خود را نسبت به تورم روز حفظ کند.

در صورتی که سرمایه گذاران در بازار طلا، افق دید بلند مدت داشته باشند سرمایه آنها قطعاً به سود دهی مناسبی می‌رسد. همچنین نقد شوندگی این بازار بسیار خوب بوده و تقاضای خرید همیشه در آن تضمین شده است. علاوه بر خرید فیزیکی طلا می‌توان از صندوق سرمایه گذاری طلا نیز استفاده کرد.

 

سرمایه گذاری در بورس، امن و در دسترس

یکی از راه‌هایی که می‌توان با پول کم و به مرور زمان در آن سرمایه گذاری و ارزش پول را حفظ کرد؛ بازار بورس است. بر خلاف خاطره تلخی که عده­ی زیادی از ورود به بورس در سال ۱۳۹۹ دارند؛ این بازار همواره از موارد امن در سرمایه گذاری بوده است. بورس با وجود نوساناتی که دارد؛ می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد. تنها کافی است قبل از ورود مطالعه، سرمایه در دست خود را سنجیده و افق پیش روی خود را به درستی رصد کنید.

عوامل تاثیر گذار در بورس

بورس از محرک‌های بسیاری تاثیر می‌گیرد. از جمله

  • افت قیمت طلا که به نفع بازار سرمایه است و از خروج پول از بازار سهام جلوگیری می‌کند.
  • نرخ بهره بالا که یکی از عوامل مهم فشار بر بازار سهام است.
  • سنگ اندازی‌ها و موضع‌گیری برخی مسئولین و نمایندگان مجلس در برابر کسب و کارها که به نفع بازار سرمایه نیست و موجب سردرگمی افراد می‌شود.
  • نرخ دلار نیمایی که نزدیک شدنش به نرخ بازار آزاد باعث رشد صنایع می‌شود و عدم تعدیلش به نفع بازار سرمایه نیست.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

تا زمانی که خیال سرمایه گذار آسوده نباشد میزان ورود پول حقیقی به این بازار کم خواهد بود اما در نهایت ورود به این بازار برای سرمایه گذار خرد مزایای چشمگیری دارد. از جمله:

  1. شروع سرمایه گذاری با مبالغ اندک
  2. فعالیت در بازار سرمایه از هر کجای دنیا تنها با دسترسی به اینترنت و یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر
  3. امکان نقد کردن سریع سرمایه، به جز مواردی که نماد یک شرکت به دلیل برگزاری مجمع، تعدیل سود و سایر موارد موقتاً بسته شده باشد.
  4. سرمایه گذاری در بورس یک فعالیت اقتصادی غیر فیزیکی است که نیازی نیست درآمد حاصل از آن را به شکل دلار، سکه و طلا در منزل یا صندوق‌های امانات نگهداری کرد و دغدغه‌ای مبنی بر گم یا دزدیده شدن‌شان وجود ندارد.
  5. امکان دریافت سود نقدی سالانه سهام که به عقب نماندن از تورم کمک می‌کند.
  6. برخی از شرکت‎های سود ده سالانه یک بار، مقداری از سود شرکت را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید ضمن نگهداری سهام خود، سود نقدی نیز دریافت کنید.
  7. خرید سهام دربورس مشمول پرداخت مالیات نیست، همچنین سود حاصل از سرمایه ‌گذاری در بورس از پرداخت مالیات معاف است. اما برای هر نقل و انتقال به میزان ۰٫۵ درصد از ارزش فروش سهام به عنوان مالیات اخذ می‌شود که به عهده فروشنده سهام است.

سرمایه گذاری مطمئن در صندوق‌های درآمد ثابت:

صندوق‌های سرمایه گذاری‌ای که نوسان بازدهی زیادی ندارند و دارای نرخ سود قابل پیش بینی هستند؛ صندوق‌های درآمد ثابت نام دارند. این صندوق‌ها که به صندوق‌های بدون ریسک نیز معروف هستند به دلیل نوع سرمایه گذاری‌شان نرخ‌های سود مشخصی دارند که به نرخ تورم کشور نزدیک است. هر چند این صندوق‌ها سوددهی پائینی دارند اما با توجه به اینکه می‌توان ماهانه با مبلغی کم و به صورت مستمر در بلند مدت به عدد قابل توجهی دست پیدا کرد؛ جز گزینه‌های مطمئن و کم ریسکی هستند که بر خلاف سپرده گذاری در بانک نرخ شکست ندارد.

دارایی‌های بدون ریسک، معمولا نرخ‌های سود مشخصی دارند که چیزی در حدود نرخ تورم کشور است.

صندوق‌های درآمد ثابت چگونه عمل می‌کنند؟

نحوه عملکرد این صندوق‌ها به این صورت است که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل وجوه جمع‌آوری شد‌ه از سرمایه‌گذاران باید در دارایی‌های بدون ریسک ازجمله اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شود و مدیر صندوق صرفاً اجازه دارد بخش کمی از سبد تحت مدیریتش را در دارایی‌های با ریسک بالا، سرمایه‌گذاری کند. بنابراین، احتمال زیان در این صندوق‌ها نزدیک به صفر است. اما همین موضوع باعث می‌شود سود صندوق از حد مشخصی بالاتر نرود. با این وجود، مزیت این صندوق‌ها نسبت به سپرده بانکی عدم نرخ شکست است. به این معنی که اگر سرمایه‌گذار به وجه خود نیاز داشتـه باشد می‌تواند بدون کاهش مقدار سود، آن‌ را برداشت نماید.

همچنین خرید عرضه‌های اولیه به‌عنوان گزینه‌های با بازدهی خوب در زمان اندک و نسبتاً با ریسک کم نیز گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری خرد است. بررسی بازدهی عرضه‌ اولیه‌ها نشان داد‌ه که عمدتاً با ضرری مواجه نمی‌شوند و برای سودآوری قابل اطمینان هستند. عرضه‌های اولیه‌ می‌توانند موقعیت مناسب و قابل اطمینانی از نظر سوددهی داشتـه و یک ایده سرمایه‌گذاری با پول کم برای شما باشند.

سپرده گذای در بانک

از گزینه‌های رایج برای نگهداری پول به صورت نقد، سپرده گذاری در بانک و سود بانکی روز شمار است. با این حال به دلیل پیشی گرفتن نرخ تورم از نرخ سود بانکی این گزینه برای سرمایه گذاران خرد و حتی کلان فاقد جذابیت است. با وجود این عدم جذابیت، سپرده گذاری در بانک، برای افرادی با ریسک پذیری پائین و محافظه کار گزینه مناسبی است.

از جمله مزایای سرمایه گذاری در بانک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ریسک پائین
  • نقد شوندگی بالا
  • عدم نیاز به تخصص بالا
  • امنیت بالا

از جمله معایب آن می توان به این موارد اشاره کرد: بازدهی پائین و نرخ شکست که باعث کم شدن بیشتر سوددهی سپرده در بانک می شود.

با این حال بانک‌هایی هستند که می‌توان با سرمایه گذاری اندک در آن‌ها و عدم برداشت طی یک سال با سود سالانه تعیین شده مقدار کمی به حجم سپرده افزود. اما باید در نظر داشت در صورتی که زیر مدت مقرر از حساب برداشت شود شامل نرخ شکست می شود.

ارز دیجیتال، جذابِ ناشناخته

ارز دیجیتال یا رمز ارز بر اساس علم رمزنگاری پایه گذاری شده است و سه ویژگی مهم و اساسی دارد: شفافیت، غیر متمرکز و تغییر ناپذیر بودن. رمز ارزها برای حفظ این سه ویژگی از بلاک چین استفاده می‌کنند.

منظور از غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال این است که هیچ نهاد یا گروه و سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند.

بیت‌کوین نختستین رمز ارزی بود که در سال ۲۰۰۹ و به صورت غیر متمرکز شروع به کار کرد.

این رمز ارز در سالی که گذشته با جهشی ۱۴۵ درصدی همگان را غافلگیر کرد. بیت‌کوین در ابتدای سال گذشته ۲۷ هزار و ۸۹۳ دلار بود که در انتهای سال به ۶۸ هزار و ۴۱۰ دلار رسید.

با رصد این اعداد و رشد روز افزون بیت کوین می‌توان نتیجه گرفت که این رمز ارز در سالی که گذشت نسبت به سایر رمز ارزها بیشترین بازدهی را داشته است.

برای ورود به این بازار جذاب، ناشناخته و پر نوسان که برآورد مالی قابل توجهی برای بسیاری در جهان داشته؛ لازم است که دانش تخصصی و فنی بسیار بالایی داشته باشید و بخش قابل توجهی از زمان خود را صرف یادگیری کنید. در واقع بدون داشتن دانش فنی و ابتدایی لازم، بهتر است فکر ورود به این بازار را از سر بیرون کنید.

چنانچه به آمادگی روحی، روانی و فنی کافی رسیدید توصیه می شود از مبالغ خورد و کمتر برای ورود به این بازار استفاده کنید تا در زمان از دست رفتن مبلغ سرمایه گذاری شده خسارت سنگینی به شما وارد نشود.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

در اقتصاد پر نوسان کشور پیدا کردن راه‌های سرمایه گذاری کم ریسک با سود بالا سخت است. هر یک از گزینه‌های پیش رو مزایا و معایبی دارند که ممکن است در زمان انتخاب فرد را به چالش بکشند. اما بازار مسکن و زمین از ابتدا تا همین امروز در باور عمومی یک بازار امن و قابل اتکا بوده است.

مزایای سرمایه گذاری در مسکن

هر چند ورود به این بازار نیاز به سرمایه بالایی دارد اما با خرید یک واحد مسکونی می‌توان از مزایای زیر بهره‌مند شد.

عدم پرداخت اجاره ماهانه: در صورتی که شما صاحب منزل مسکونی خود باشید دیگر نیازی نیست ماهانه مبلغی بابت آن پرداخت کنید و بخش زیادی از درآمد شما پا به پای تورم روزانه بلعیده نمی‌شود.

نگهداری آسان: نگهداری یک واحد آپارتمان مسکونی به مراتب راحت­تر از نگهداری سایر گزینه‌های ارزشمند مادی مثل طلا، سکه، دلار، پول نقد و ماشین است و خطر دزدیده و گم شدن آن را تهدید نمی‌کند.

کسب درآمد ماهانه: در صورتی که در واحد آپارتمانی خریداری شده ساکن نشوید می‌توانید آن را اجاره داده و ماهانه و همراه با نوسانات اقتصادی از آن کسب درآمد کنید.

رشد کم اما مستمر قیمت‌ها در بازار مسکن

این روزها قیمت مسکن به علت حباب انباشته سنگین و کم بودن قدرت خرید مردم؛ تابع افزایش قیمت دلار نبوده و رشد کمتری داشته است. اما با وجود این عقب ماندگی‌ها در رشد، باز هم با افزایش ۱۳ درصدی، قیمت متوسط مسکن در تهران از ۷۱ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان به ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده است.

این میزان رشد در شهرهای دیگر استان تهران نیز قابل مشاهده است. حتی رشد مسکن بر اساس متراژ در شهرهای در حال توسعه نیز بیشتر مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال در شهر پرند به دلیل نزدیکی به تهران و شهرک صنعتی پرند و کسب و کارهای نوپایی که در اطراف خود دارد بسیار رو به رشد و مورد اقبال عمومی است. خانواده‌های بسیاری که از اجاره نشینی در تهران خسته شده‌اند با خرید خانه به این شهر مهاجرت می‌کنند و یا خانواده‌های بسیاری هستند که به دلیل بیکاری در شهر و استان خود به امید یافتن کار در تهران در این شهر ساکن می‌شوند.

این اتفاق در سایر شهرهای نزدیک به تهران نیز قابل رویت است. مجموعه دلایل عنوان شده به رشد قیمت مسکن در این مناطق کمک می‌کند که باعث می‌شود جذابیت سرمایه گذاری در این مناطق نیز افزایش یابد.

مروری بر راه‌های مختلف مدیریت جیب

در اقتصاد امروز کشور، هر یک از ما به جز عده­ی بسیار کمی، با منابع مالی محدود به جنگ مخارج روزافزون شخصی و خانوادگی می‌رویم. در کنار تمام مخارج روزانه و ماهانه خود، احتیاج داریم بخشی از درآمد را برای مخارج پیش بینی نشده در نظر بگیریم و بخشی دیگر را به منظور عقب نماندن از تورم آینده از راه­های مختلف ذخیره و مدیریت کنیم. بازارهای طلا، سکه، ارز، بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سپرده گذاری در بانک و استفاده از تسهیلات بانکی، خرید خانه، ماشین، زمین و شرکت در پروژه‌های صنعتی از جمله‌ راه‌هایی هستند که می‌توانند در حفظ ارزش پول در سطوح مختلف موثر و مفید باشند. در این مطلب سعی شد به انواع گزینه‌های در دسترس برای پس انداز و سرمایه گذاری با حداقل و حداکثر مبالغ پرداخته شود.

لینک کوتاه :https://marzeeghtesad.ir/?p=14267

2 thoughts on “مردم برای حفظ ارزش پول خود چه کار کنند؟”
  1. ادم جرات نمیکنه یه چیزی خرید و فروش کنه انقدر که همه جیز بی ثباته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *