شاخص بازار و ارزش کل سهام پتروشیمی فارابی دو برابر شد

در این مجمع مسعود کفایتمند، مدیرعامل پتروشیمی فارابی، گفت:شرکت پتروشیمی فارابی در سال ۱۳۵۲ تأسیس و در سال ۱۳۷۴ وارد بورس شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه برای این شرکت در اردیبهشت امسال صورت گرفته است خاطر نشان کرد:پتروشیمی فارابی با ظرفیت تولید ۵ درصد، به عنوان بزرگترین تولیدکننده دی اکتیل فتالات در کشور شناخته می‌شود.

مدیر عامل پتروشیمی فارابی عنوان کرد:فروش شرکت پتروشیمی فارابی در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، اما همزمان بهای تمام شده نیز افزایش یافته است. سود عملیاتی شرکت نیز با رشد همراه بوده، اما هزینه‌های غیرعملیاتی به دلیل برخی بدهی‌های موجود و مشکلات گذشته افزایش یافته است. در شرایط فعلی، شرکت امیدوار است که در سال جاری به سمت اوج حرکت کند.

وی افزود:سود سرمایه شرکت پتروشیمی فارابی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۲ افزایش یافته و در حال حاضر به ۴۶۵۴۶۳ میلیون ریال رسیده است. در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳، ارزش کل سهام این شرکت دو برابر شده است، اما ارزش هر سهم تغییر چندانی نداشته است.

کفایتمند اظهار داشت:ترکیب سهامداران پتروشیمی فارابی شامل پتروشیمی فن آوران با ۴۸ درصد، پتروشیمی امیرکبیر با ۳۲ درصد، تاپیکو با یک درصد و سایر سهامداران حقیقی و حقوقی با ۱۸ درصد است. اعضای هیات مدیره این شرکت نیز آقایان عباسی، موسوی نسب، نظری و رسولی هستند.

وی بیان کرد:سهمیه دو اتیل هگزانول پتروشیمی فارابی در سال گذشته ۲۸۹ تن بود که در اسفند ماه ۱۴۰۲ به ۵۷۴ تن افزایش یافت و این افزایش سهمیه تأثیر مثبتی بر سود شرکت در سال جاری خواهد داشت. همچنین، تمواد اولیه شرکت در تامین محصول دی اکتیل فتالات ماده دواتیل هگزانول می باشد. از بهمن ماه سال گذشته به پتروشیمی بوعلی واگذار شده و اکنون بدون هزینه حمل و از طریق خط لوله تأمین می‌شود.

مدیر عامل پتروشیمی فارابی همچنین تاکید کرد:خوراک اصلی محصول “دی اکتیل فتالات” پتروشیمی فارابی دواتیل هگزانول (۲EH) می باشد که توسط پتروشیمی شازند تامین می‌شود و از طریق بورس کالا براساس سهمیه سایت بهین یاب عرضه می‌گردد. امکان واردات این خوراک نیز وجود دارد، اما با محدودیت‌هایی همراه است.

وی در ادامه تصریح کرد:گزارش فروش و تولید ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که شرکت در این دوره به مبلغ ۱۳۲۹ میلیارد تومان فروش داشته است و میزان تولید در سال‌های اخیر نزدیک به ظرفیت عملی که ممکن بوده، با توجه به نرخ خوراک تخصیصی، به صورت متناسب باقی‌مانده است. به علاوه، او اظهار داشت که برای افزایش نرخ حاشیه سود شرکت، لازم است محدودیت‌ها را اصلاح کنیم.

لینک کوتاه :https://marzeeghtesad.ir/?p=14445

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *