دومین همایش ملی گوهرشناسی و کانی‌های صنعتی از ۵ تا ۷ دی‌ماه ۱۴۰۳ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد. این رویداد که با حمایت هلدینگ آرنا برگزار می‌شود، یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌های تخصصی در حوزه گوهرشناسی و کانی‌های صنعتی بوده و فرصتی طلایی برای متخصصان، پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه به شمار می‌رود.

کیوان خانزاده مدیر اجرایی همایش، فیروزه نیشابور را یکی از نقاط قوت ایران در گوهرسنگ‌ها برای معرفی به بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: با مدیریت دکتر حامد فضلیانی، کارهای بزرگی در رشد و معرفی فیروزه نیشابور صورت گرفته است که در ادامه به تشریح فعالیت‌های درخشان مدیرعامل شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور از زبان خودشان می‌پردازیم:

دکتر فضلیانی در مورد چگونگی بهره برداری از معادن فیروزه ایران گفت: در ۱۵۰ سال اخیر، بهره‌برداری از معدن فیروزه بین بخش خصوصی و دولتی، جابجا شده و در اواخر دوران پیش از انقلاب این معدن بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل شاغل داشته و بعد از انقلاب با جابجایی‌ها بین شرکت‌های متعدد، استخراج، کاهش قابل توجهی داشته است. در سال ۱۳۸۰ که بهره برداری توسط اداره کل معادن انجام می‌شده با ۱۸ نفر پرسنل، مقدار کمی استخراج صورت گرفته و به همین علت، دولت به فکر واگذاری معدن به بخش خصوصی افتاد و معدن به شرکت تعاونی توسعه معدن فیروزه نیشابور متشکل از ۳۴۲ نفر از اهالی پرتلاش روستای معدن اولیا و سفلی واگذار گردید و موجب شکوفایی این ذخیره ملی گردید. در طی این ۲۳ سال به لطف خداوند و تلاش سهامداران و پرسنل معدن و همچنین استفاده از نیروهای متخصص بومی، تولید معدن افزایش چشمگیری یافته است. تولید معدن تا سال ۱۳۹۰ حدود ۱۵ تن سنگ خام فیروزه (در سال) بود که در این سال به ۴۰ تن و در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ تن افزایش یافت. همچنیین در حال حاضر معدن فیروزه نیشابور دارای ۲۱۰ نفر پرسنل شاغل تمام وقت بوده و بالغ بر بیست هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد نموده است.

صنعت فیروزه در شهر نیشابور قدمتی به بلندای تاریخ دارد. به عنوان مثال در منطقه تاریخی تپه برج نیشابور نگین فیروزه ای متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد به صورت تراش‌خورده و سوراخ‌کاری‌ شده بر کمربند یک بانوی ایرانی پیدا شده که قدمت معدن فیروزه نیشابور و هنر فیروزه تراشی را به حدود ۷۰۰۰ سال پیش می‌رساند.

فیروزه در فرهنگ دینی و اجتماعی ما نیز بسیار ارزشمند است. پیشینیان ما فیروزه را مایه پیروزی دانسته و در جنگ‌ها برای غلبه بر دشمنان فیروزه به همراه می برده‌اند و یا دسته خنجر و شمشیر خود را فیروزه‌نشان می‌کرده‌اند. متاسفانه در گذشته به خاطر صادرات فیروزه نیشابور از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی، نام این سنگ در لاتین Turquoise ثبت شده است که باید با تبلیغات تجاری و فرهنگی این تصور اشتباه را با واقعیت همراه نماییم.

در حال حاضر در آمریکا، مصر، چین و برخی از کشورها معادن معدود فیروزه وجود دارد، ولی هیچ یک به ارزشمندی فیروزه نیشابور نیست. در چین، فیروزه‌های معدنی و سنتتیکی تولید می‌شود که کیفیت مناسبی ندارند ولی قدرت بازاریابی چین باعث شده جایگاه مناسبی را در بازار جهانی داشته باشد.

استفاده از فیروزه در بین بیشتر ایرانیان، متداول است و درصورتیکه زنجیره ارزش این محصول گرانبها کامل شده و امکان صادرات اصولی آن فراهم شود، می توانیم به بهره مندی از بازار ۱۲۰۰ میلیون دلاری گوهرسنگ‌های غیر الماس در سطح جهان امیدوار باشیم.

درباره چشم انداز فیروزه و گوهرسنگ‌ها می‌توان گفت که این صنعت در سطح جهانی، رو به رشد است و می‌بایست ما با بازارهای جهانی همراه باشیم و نسبت به برندسازی و مزیت‌های رقابتی بالایی که فیروزه و دیگر گوهرسنگ‌ها دارند، تلاش کنیم و فیروزه نیشابور و تفاوت کیفی فاحش آن را با دیگر فیروزه‌های موجود، بیان نماییم.

فضلیانی در پایان تاکید کرد: باید تمامی گوهرسنگ‌های ما دارای شناسنامه باشند و می‌بایست برای رقابت، سرمایه‌گذاری کنیم و اگر از این کار غافل شویم، کشورهای شرق آسیا و همسایگان ما می‌توانند جایگاه ما را بگیرند و سهم واقعی که در این صنعت داریم را ازدست بدهیم.

خانزاده با تشکر از زحمات دوستان متعهد و دانشمندی چون دکتر فضلیانی که دغدغه حفظ جایگاه ارزشمند هنرمندان درجه یک ایرانی را دارند؛ از تمامی هنرمندان، اساتید دانشگاهی و مدیران دولتی برای ایجاد کارگروههای تخصصی در این همایش در بخش‌های آموزش و پژوهش، بازاریابی و فروش و برندسازی برای اجرای طرح ملی اشتغال در بخش گوهرسنگ‌ها دعوت کرده و ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت از بخش خصوصی، این برنامه ملی، محقق شود.

خانزاده افزود: برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانید به وب‌سایت رسمی همایش به نشانی gemtechiran.um.ac.ir  مراجعه کنید. ظرفیت ثبت‌نام محدود بوده و علاقه‌مندان باید تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳ اقدام به ثبت‌نام کنند. مدیر اجرایی همایش با تاکید بر اینکه این رویداد، فرصت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری، شبکه‌سازی، و توسعه حرفه‌ای در حوزه گوهرشناسی و کانی‌های صنعتی است؛ حضور در این رویداد را دریچه‌ای به سوی دانش و فرصت‌های جدید در این صنعت، عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *