عضو سابق شورای عالی بیمه با تاکید بر این که در شرایط آتش بس پس از جنگ، صنعت بیمه نیز مانند سایر ارکان اقتصادی، مالی، نظامی و امنیتی کشور باید در حالت آماده باش کامل باشد، گفت: مهمترین اقدامی که بیمه گران در دوران وقوع جنگ و پس از آن باید انجام دهند، ارائه خدمات بدون وقفه به مشتریان است تا از این طریق، اعتماد مردم به صنعت بیمه بیش از پیش تقویت شود.
محمدرضا خوش کیش درباره آثار جنگ ۱۲ روزه بر صنعت بیمه و الزامات پس از آن با بیان این که پیش از این، جنگ همواره از استثنائات بیمه بوده است، گفت: طبیعی است که این حادثه بر شاخص خسارت صنعت بیمه تاثیری نداشته است، اما در شرایط وقوع ریسک بزرگ جنگ، فروش بیمه نامه کاهش می یابد و حق بیمه تولیدی می تواند با کاهش رو به رو شود.
وی با اشاره به این که جنگ تحمیلی اخیر علیه کشورمان زمان زیادی نداشت و شاید نتوان آثار چندانی ناشی از آن را بر عملکرد صنعت بیمه تحلیل کرد، ادامه داد: با این حال در شرایط جنگی، یکی از فراگیرترین اقدامات بیمه گزاران، بازخرید بیمه های عمر و تلاش برای دست یابی به نقدینگی است که ممکن است در آمار عملکرد شرکت های بیمه طی دوران جنگ ۱۲ روزه نیز مشهود باشد.
خوش کیش همچنین فروش بیمه نامه با پوشش جنگ توسط چند شرکت بیمه را اقدامی بسیار ارزنده و موجب اعتمادسازی به نفع صنعت بیمه خواند و افزود: این اقدام ممکن است به افزایش فروش بیمه نامه های اموال بیانجامد، ولی فروش بیمه نامه های عمر قاعدتا باید کاهشی و بازخرید آن باید افزایشی باشد.
او به مردم توصیه کرد از فرصت پیش آمده برای خرید بیمه نامه دارای پوشش جنگ استفاده کرده و اموال خود را تحت پوشش بیمه ای قرار دهند تا در زمان وقوع خسارت علاوه بر کاهش بار تحمیلی به دولت، بتوانند خسارت خود را در اسرع وقت از شرکت بیمه دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین در پاسخ به این سوال که ارائه پوشش جنگ، چه منافعی برای بیمه گران دارد، گفت: بیمه نامه های دارای پوشش جنگ، پس از پایان جنگ صادر شده اند، بنابراین اگر جنگی رخ بدهد طبیعتا خساراتی را بر شرکت های بیمه تحمیل خواهند کرد، ولی در صورت استقبال مردم از این بیمه نامه ها و عدم وقوع جنگ، حتما منافع اقتصادی برای بیمه گران خواهد داشت؛ گرچه دشمن ما اکنون به هیچ قرارداد و تعهدی پایبند نیست و مشخص نیست در آینده چه رخ خواهد داد.
خوش کیش با تاکید بر این که چه در شرایط صلح و چه در شرایط جنگ، شرکت های بیمه باید تعهد خود نسبت به بیمه گزاران را عملیاتی کنند، اظهار کرد: پرداخت به موقع خسارت ها، همواره موجب جلب اعتماد مشتریان است و در شرایط جنگی که حساسیت مردم بیشتر است، اهمیت اعتمادسازی دوچندان خواهد بود.
عضو سابق شورای عالی بیمه درباره تفاوت عملیات بیمه گری پیش از جنگ و پس از جنگ نیز گفت: در دوران بعد از جنگ، عموما باید انسجام و پیوند میان شرکت و کارکنان افزایش یافته و اعتمادسازی میان مشتریان از طریق اقدامات روابط عمومی و تبلیغات، تقویت شود. با این حال تاکید می کنم که مهترین اقدام بیمه گران در دوران جنگ و پس از آن، باید استمرار خدمات دهی به مشتریان باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان جنگ را یکی از ریسک های نوظهور دانست، گفت: جنگ همواره به عنوان استثنا در عملیات بیمه گری در نظر گرفته شده و در فهرست ریسک های نوظهور نمی گنجد، اما مطالعه عملیات بیمه گری در کشورهای درگیر جنگ هم نشان می دهد که در این مناطق، اساسا کالای بیمه جزو اولویت های مردم نیست و فاکتورهای اقتصادی دیگر برای مردم اهمیت دارد.
به گفته او، جنگ شاید به طور مستقیم بر عملیات بیمه گری تاثیری نداشته باشد، اما در شرایطی که ثبات اقتصادی در منطقه جنگ زده وجود ندارد، عملیات بیمه گری نیز تاثیر منفی خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین با بیان این که پایداری خدمات بیمه گری در دوران جنگ از درجه بالای اهمیت برخوردار است، گفت: امیدواریم که شرایط جنگ هرگز در کشور تکرار نشود و صنعت بیمه نیز مانند همیشه از آزمون ارائه خدمات به مردم سربلند بیرون بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *