منطقه آزاد تجاری،صنعتی ارس در شهرستان‌ جلفا در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است. بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته، دارای وسعت ۵۱٬۰۰۰ هکتار است.جام جم در حاشیه برگزاری دومین دوره نمایشگاه اوراسیا با دکتر مجید کیانی مدیر عامل منطقه تجاری ارس گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

کیانی به جام جم گفت:ایران با کشورهای اوراسیا تنها دارای یک مرز زمینی است که کشور ارمنستان است و در محدوده منطقه آزاد ارس قرار دارد.به همین دلیل اگر عنوان کنیم همه ایران در حال همکاری با اوراسیا هستند منطقه آزاد ارس به صورت ویژه با کشورهای اوراسیا در حال همکاری است.در شرایط کنونی محصولات تولیدی  ارس به خصوص در زمینه

گلخانه و محصولات کشاوری به کشورهای اوراسیا  روسیه صادر می شود و دارای جایگاه قبولی در بین این کشورهاست.

وی ادامه داد:ما تعامل خوبی با کشور های اوراسیا داریم و این کشورها سرمایه گذاری ویژه ای در منطقه آزاد ارس انجام داده اند.ما نیز بسته های سرمایه گذاری خود را معرفی کرده ایم تا به خوبی با فرصت هایی که در منطقه آزاد ارس وجود دارد آشنا شوند که ما تسهیلات خوبی برای آنها فراهم کرده ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس تصریح کرد:مناطق آزاد از ابزارهای کشورها برای جهانی شدن و جذب سرمایه گذار بین المللی بوده و به عنوان پل بین اقتصاد ملی و بین المللی ارتباط برقرار می کنند.به همین دلیل نیزبا ایجاد منطقه آزاد ارس رونق اقتصادی و توسعه صادرات استان افزایش یافته است.

این منطقه همچنین در ایجاد تولید و اشتغال، سهولت واردات مواد اولیه، توسعه منطقه، ارزآوری و درآمدزایی و تبدیل استعدادهای بالقوه منطقه و استان به بالفعل نقش بسزایی ایفا می کند.

کیانی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری بخش خصوصی، وجود هفت مرکز مهم دانشگاهی، فعالیت ۲۳۸ واحد صنایع و ۱۵۱ واحد صنایع در دست احداث، کشت بزرگ مقیاس در سطح ۲۴ هزار هکتار و ۳۳۰ هکتار باغات مکانیزه را از دیگر ویژگی های مهم این منطقه است و به همین دلیل این منطقه با ایجاد اشغال برای حدود ۱۹ هزار نفر نقش بسزای خود را در اشتغالزایی استان نیز ایفا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *