مدیرعامل بازاریابان تجارت جهانی نقش بازاریابی را در پروژههای «تولید بدون کارخانه» کلیدی و تعیینکننده دانست و بر ضرورت ورود زودهنگام این رشته به فرآیند طراحی محصول تا عرضه به بازار تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار ما ، حمید بروغنی، مدیرعامل بازاریابان تجارت جهانی درباره نقش بازاریابی در مدلهای تولید بدون کارخانه که با همکاری تامینکنندگان، کارگاههای کوچک، چاپخانهها و پلتفرمهای تحویلمحور شکل میگیرند افزود : بازاریابی در این زمینه تنها ابزار تکمیلی نیست بلکه موتور محرکی است که فرصتهای بازار را تشخیص میدهد، مشتریان را جذب میکند و روابط با شرکا و تامینکنندگان را مدیریت میکند.
او تصریح کرد: «اگر از آغاز کار، بازاریابی بهعنوان یک برنامه جامع تعریف نشود، توسعه، مقیاسپذیری و پذیرش بازار با موانع جدی روبهرو میشود.»
وی با پاسخ به این که چرا بازاریابی در پروژه تولید بدون کارخانه کلیدی است ؟ گفت : بازاریابی به تیم محصول کمک میکند تا نیازهای بازار را دقیق درک کند، دردهای مشتری را بشناسد و ورودیهای بازار را به طراحی تبدیل کند.
وی با اشاره به ارائه ارزش پیشنهادی روشن اظهار داشت : تفاوت با روشهای سنتی باید بهطور واضح برای مشتریان و شرکا قابل قیاس باشد (زمان ورود به بازار، انعطافپذیری، هزینه اولیۀ سرمایهگذاری و شفافیت قیمت) و با توجه به وابستگی به چندین واحد تولیدی و تامینکننده، بازاریابی نقش پل ارتباطی و اعتمادساز بین طراحان، تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را بر عهده میگیرد.
بروغنی با اشاره به نقشهای کلیدی بازاریابی در این مدل تجارت افزود : تحقیق بازار و تحلیل اندازه بازار، رقبا، قیمتها و تقاضا برای هر گروه کاربری از جمله مواردی است که تولید بدون کارخانه زمان بازار را کوتاه میکند، هزینه را کاهش میدهد، کیفیت را تضمین میکند و ریسکها را میان شرکا تقسیم میکند.
بروغنی در ادامه اظهار داشت: «بازاریابی فقط بخش تبلیغاتی نیست؛ بلکه طراحی، مدیریت روابط و رهبری مدل کسبوکار شبکهای است که با تامینکنندگان، طراحان و مصرفکنندگان در همآمیخته شده است.»
او تصریح کرد که با اجرای استراتژی بازاریابی جامع، پروژههای تولید بدون کارخانه میتوانند به سرعت به بازار بیایند، هزینهها را کاهش دهند و کیفیت را بهبود بخشند و در نتیجه مقیاسپذیری را بهبود بخشند. اجرای این رویکرد نیازمند هماهنگی میان تیمهای بازاریابی، محصول، عملیات و حقوقی است تا به مدل پایدار و سودآوری دست یابیم.