وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلات مدارس بر اساس آلودگی هوا، گفت: این موضوع مشکل مزمنی هست؛ در هیأت دولت به رئیس‌جمهور منعکس کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیته‌ای با مسؤولیت وزیر کشور تشکیل شود و چاره‌اندیشی کنند.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر، ضمن گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، درباره تعطیلات مدارس بر اساس آلودگی هوا، اظهار کرد: این موضوع مشکل مزمنی هست؛ در هیأت دولت به رئیس‌جمهور منعکس کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیته‌ای با مسؤولیت وزیر کشور تشکیل شود و چاره‌اندیشی کنند. وی ادامه داد: در زمان ویروس کرونا به رغم اینکه مدارس جهان تعطیل نبود، مدارس ما تعطیل بود و خیلی ضرر کردیم؛ در این دولت پیگیری شد تا مدارس باز شوند. تعطیلی مدارس صرف نظر از آثار بهداشتی، موجب تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی دانش‌آموزان می‌شود فلذا خواهش می‌کنیم که این موضوع را زودتر حل کنند.  نوری با بیان اینکه بعضی از مدارس ما دو نوبته است و خود همین باعث می‌شود زمان آموزش کوتاه شود، افزود: تعطیلی غیرمترقبه مدارس باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌های آموزشی به هم بخورد. البته در آموزش مجازی همین امکان سامانه «شاد» کمک خوبی است ولی همین سامانه کارآمدی اش بیش از یک سوم نخواهد بود چون شاد، سامانه مکمل برای یادگیری در دوره‌های آموزشی است. وی با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا چند روزه حل نمی‌شود، اضافه کرد: درخواست دادیم اگر امکان دارد مدارس را در آخرین مراکزی قرار دهند که دورکار می‌شوند؛ مثلا می‌توانند کارمندان را دورکار کنند تا آنجایی که آلودگی به سطح قابل تأمل برای دانش‌آموزان برسد؛ البته این چند روز آلودگی به ویژه در تهران به حدی بود که دانش‌آموزان نمی‌توانستند به مدرسه بروند.  وزیر آموزش و پرورش از مردم و صاحبان صنعت خواست که برای کاهش آلودگی هوا کمک کنند و گفت: به عنوان مثال رفتار ترافیکی به‌گونه‌ای باشد تا حدالمقدور آلودگی کم شود و دانش‌آموزان بتوانند به مدرسه بروند؛ در حال حاضر در خیابان‌ها خودروی تک سرنشین زیادی می‌بینیم؛ بالاخره بخشی وسایل نقلیه و بخشی کارخانه‌ها هستند که می‌شود اقداماتی کرد‌ تا شاهد کاهش ترافیک باشیم. وی افزود: در حال حاضر در شرایط تعطیلی مدارس، شبکه ملی «شاد» را داریم که دانش‌آموزان استفاده می‌کنند و این شبکه برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان مشکل ندارد. شبکه شاد در ایام کرونا در بعضی روزها حتی یازده میلیون نفر را پاسخ داده است و اکنون  تعطیلی الودگی در شهرهای بزرگ است و پهنای اینترنت پاسخ می‌دهد. * حدود ۸۰۹ هزار نفر از معلمان از مزایای رتبه اول استفاده کردند نوری درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: حدود ۸۰۹ هزار نفر از معلمان از مزایای رتبه اول استفاده کردند و احکام ان صادر شده است؛ همکارانم در حال بررسی رتبه قطعی هستند. وی با بیان اینکه صدور رتبه در دانشگاه‌ها برای هر رتبه‌ای ۱۰۰ نفرساعت وقت می‌برد، افزود: رتبه‌بندی در آموزش و پرورش با سرعت بیشتری انجام می‌شود و برابر سقف اعتبارات در بودجه به معلمان پرداخت خواهد شد. البته بعضی از افراد مثل کارمندان اداری که مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۱۳۵۸ نمی‌شوند یعنی آموزشی نبودند، قانونگذار مستثنی کرده است که باید از روش‌های دیگر مثل فوق‌العاده ویژه استفاده کنیم و از طریق شورای حقوق و دستمزد پیگیریم. وزیر آموزش و پرورش درباره معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: برای معلمان موسوم به طرح مهرآفرین‌ ابهامی بود که در حال حل مشکلات هستیم. در هر صورت احکام قطعی رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است و حداکثر تا پایان سال به اتمام می‌رسد. وی درباره رتبه‌بندی مدارس نیز بیان کرد: رتبه بندی مدارس از اهداف سند تحول بنیادین است و بعد از رتبه‌بندی معلمان انجام می‌شود؛ رتبه‌بندی معلمان برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و رقابت در نظام تعلیم و تربیت اجرا می‌شود و رتبه‌بندی مدارس نیز باید اینگونه باشد.  نوری تصریح کرد: در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پررسی انجام دادند و الگویی بعد از یک دوره ۶ ماهه مطالعه و بررسی نظام‌های رتبه‌بندی مدارس استخراج شده است که باید در تضارب آرا قرار گیرد و الگویی مورد وفاق صاحبنظران تعلیم و تربیت به دست آید. * راه‌های حل مشکل کمبود نیروی انسانی  وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش، بیان کرد: سالها کمبود معلم از طریق اضافه تدریس فرهنگیان شاغل و بازنشسته حل می‌شد. از سال ۱۳۸۳ به بعد بحث خرید خدمات مطرح شد که اول از طریق هنرستان‌ها بعد سایر بدنه آموزش و پرورش را در برگرفت و از سال ۱۳۸۸ آموزگار و دبیر خرید خدمات وارد آموزش و پرورش شد. وی اضافه کرد: این موضوع باعث شد تا توجه از دانشگاه فرهنگیان برداشته شود و عدم توجه به این دانشگاه مأموریت گرا باعث شد فضای تربیت معلم را از دست بدهیم. همچنین در مقابل حدود ۳۵ هزار بازنشسته، حدود ۳۵۰۰ ورودی باشد و ناترازی ایجاد شود. نوری از مصوبه استفاده از فضای مازاد دانشگاه‌ها برای دانشگاه فرهنگیان خبر داد و تصریح کرد: مصمم شدیم دانشگاه فرهنگیان از نظر کمیت و کیفیت احیا شود و بالغ بر ۴۰۰ هزار مترمربع از فضا را باز گرداندیم و این کار در حال انجام است. همچنین می‌شود با روش‌های تلفیقی و ترکیبی ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم؛ به عنوان مثال دانشجویان برتر، سال سوم و چهارم تحصیل‌شان را در دانشگاه فرهنگیان درس بخوانند.  وی گفت: برای نیروهای طرح امین، حق التدریس، نهضت سوادآموزی نیز می‌توان یک سازوکار پیش‌بینی کرد تا بعد از آزمون و گزینش وارد چرخه استخدام شوند که البته باید مجوز بگیریم. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ناترازی و کمبود نیروی انسانی ناشی از موارد مختلف است مثلا تعدادی از نیروی انسانی به سنین پایان خدمت رسیدند، افزایش تعداد دانش‌آموز و برخی مهاجرت‌ها از نمونه موارد است همچنین. ۳۰۰ «کلاس‌مدرسه» یکنفره و ۵ هزار مدرسه زیر ۵ نفر داریم لذا باعث می‌شود تراکم ها زیاد است. فرزند بنده در مدرسه دولتی با تراکم ۳۷، ۳۸ نفره درس می‌خواند. البته سعی کردیم تراکم کلاس‌های بالاتر از ۴۰ نفر را کاهش دهیم اما در جایی امکانات نبود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *