به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از خبر آنلاین

رضا کسب : پس از قرار گرفتن شهر آمل، در جمع ۱۲ شهر نهایی دوستدار و پایتخت کتاب ایران، اداره فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این طرح با همراهی دیگر نهادهای دولتی و بخش خصوصی طرح های متنوعی در راستای انتخاب آمل به عنوان پایتخت نهایی شهر کتاب ایران ارائه کردند.

وی ادامه داد: شهر آمل از مجموع ۱۰۵ شهری که مدارک و مستندات خود را برای پایتختی کتاب ارائه دادند، در جمع ۱۱ شهر دیگر به عنوان شهر دوستدار کتاب و نامزد نهایی «پایتختی کتاب ایران» انتخاب شد.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل ادامه داد: به همین منظور نمایندگان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور برای راستایی آزمایی از طرح های ارائه شده شهرستان آمل برای پایتخت کتاب ایران، از محل اجرا و برنامه های این حوزه بازدید کردند.

وی افزود: نامگذاری ۲ خیابان و نصب ۲ المان کتاب، اجرای طرح ” ک، مثل کتاب” توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل در حوزه مشارکت شهروندان در قبال تحول زباله های خشک به ایستگاه های بازیافت زباله شهری، و تحویل کتاب به عنوان جایزه، کالسکه کتاب توسط مهدکودکها در سطح بوستان ها و پیاده راه های شهر، راه اندازی انجمن دوستداران کتاب در روستاها و دهها عنوان برنامه دیگری که متولیان امر فرهنگی وامور شهری آمل در این مدت برای فراهم کردن زیرساخت های لازم برای نماینده مازندران درانتخاب شهردوستدار وپایتخت کتاب ایران ارائه کردند.

«آمل» در یک قدمی انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب ایران

وی افزود: مهمترین این برنامه ها بررسی و نقد کتاب در رده های مختلف سنی از جمله مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه ها، همکاری میان بخشی با کتابخانه های عمومی، کتابخوانی وجمع خوانی درمیان شهروندان بوده است.

وی ادامه داد: توزیع کتاب به شهروندان وآشنایی مردم با کتاب، برگزاری کارگاه چگونه کتاب بخوانیم برای افرادی که برای نخستین بار قصد کتاب خواندن دارند با هدف آشنایی با مفهوم وانتخاب کتاب مورد نظر برنامه دیگری بود که دریکسال گذشته دراین شهر برگزار شد.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل تصریح کرد: برای رسیدن به پایتختی کتاب ایران، ادامه برنامه هایی که درسال گذشته شروع شده بود، تداوم خواهد داشت وبرنامه های دیگری ازجمله نذرکتاب، تقویت زیرساخت های لازم برای مفهومی سازی کتاب درشهرستان آمل با همکاری نهادهای متولی انجام خواهد شد.

وی، قرارگرفتن آمل در میان شهرهای برتر دوستدار کتاب کشور را با توجه به سابقه کهن فرهنگی و تاریخی این شهرستان ارزشمند خواند و اضافه کرد: درحال حاضر رقبای اصلی آمل برای کسب پایتختی کتاب ایران، اصفهان، کرج و قزوین و ارومیه هستند که هریک ظرفیت و امکانات زیادی دارند که از حمایت و پشیبانی نیز برخوردار هستند.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل ابراز امیدواری کرد، با هم افزایی و همکاری بیشتر و مستمر نهادهای فرهنگی و نیز حمایت ویژه استانداری واداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران و نهاد کتابخانه عمومی استان، فرمانداری و دیگر نهادهای متولی شهرستانی و استانی، بتوان عنوان پایتختی کتاب ایران را برای شهرستان کسب کرد.

وی افزود: در صورت انتخاب آمل به عنوان پایتخت نهایی کتاب ایران، ظرفیت و سرانه فرهنگی این شهرستان افزایش قابل توجهی خواهد یافت و گرایش به سمت کتاب درمیان شهروندان این شهرفراگیرتر خواهد شد.

«پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هر سال به یک شهر که بهترین برنامه را برای ترویج کتاب خوانی ارایه کرده باشد، داده می‌شود. طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتـاب ایـران بـرای نخسـتین‌بـار در ۱۳۹۳ معاونـت امـور فرهنگـی وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسلامی در سراسـر ایـران بـرای ترویج کتاب‌خوانی برگـزار کرد و در دوره‌های گذشته به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *