به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از خبر آنلاین

بار مدال‌آوری کاروان ایران در آوردگاه‌های آسیایی و المپیک بر روی دوش کشتی است. این واقعیتی است که در چند سال گذشته از سوی پیشکسوتان، مدیران، نخبگان و اهالی کشتی طرح می‌شود. ادعایی که آمارها صحت آن را تایید می‌کند.

براساس آمار منتشره از سوی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش، کشتی پرافتخارترین رشته المپیکی و آسیایی ایران است. کسب ۱۱ مدال طلا در ادوار مختلف المپیک، به کشتی لقب پرافتخارترین رشته ورزشی ایران را داده است. بعد از این وزنه‌برداری با ۹ مدال طلا در جایگاه دوم قرار دارد. کشتی همچنین ۱۵ نقره و ۲۱ مدال برنز را از بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان کسب کرده است.

هنر گوش شکسته‌ها تنها به آوردگاه المپیک ختم نمی‌شود بلکه تا پیش از بازی‌های ۲۰۲۲ هانگژو، ۶۴ مدال طلا، ۴۰ نقره و ۳۳۳ برنز برای کاروان ایران به ارمغان آورده بود. کشتی ایران در آوردگاه هانگژو پنج مدال طلا، چهار نقره و یک برنز کسب کرد.

فدراسیون، ۱۲ کشتی‌گیر در ۲ رشته آزاد و فرنگی به نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی اعزام کرد. ۸۳.۳ درصد کشتی‌گیران اعزامی موفق به کسب مدال شدند. حاصل کار ۱۲ گوش‌شکسته در هانگژو، کسب ۱۰ مدال رنگارنگ بود. ۵۰ درصد این مدال‌ها طلایی بود که تاثیر زیادی در ارتقا جایگاه ایران داشت. قهرمانان کشتی همچنین ۳۸.۴ درصد تمام مدال‌های کاروان ایران را به ارمغان آوردند.

کسب ۳۸ درصد مدال طلای کاروان ایران از سوی ملی‌پوشان کشتی در حالی است که گوش شکسته‌ها تنها چهار درصد کاروان ورزشی ایران را تشکیل داده و نفرات آن نسبت به رشته‌هایی مانند فوتبال ۲۱ ورزشکار، هندبال ۱۶ ورزشکار و بسکتبال ۱۲ ورزشکار، بسیار کمتر بودند اما بازدهی کشتی با سه رشته دیگر قابل قیاس نیست زیرا سه رشته تیمی فوق با ۵۰ ورزشکار دست خالی هانگژو را ترک کردند اما ۱۰ کشتی‌گیر ایرانی سکوی مدالی هانگژو را فتح کردند.

عصر طلایی ایران در هانگژو در روز ۱۵ مهرماه ثبت شد جایی که آزادکاران با کسب سه نشان طلا و یک نقره عملا جایگاه کاروان ایران را در جدول رده‌بندی مدال‌ها تک رقمی کردند. نقش کشتی برای کاروان ایران در حالی بود که شمار زیادی از کارشناسان اعتقاد داشتند که در این روز کاراته و وزنه‌برداری هم می‌توانستند کمک زیادی به ارتقا جایگاه ایران داشته باشند اما اینگونه نشد و تنها شطرنج بود که یک مدال طلای غیرمنتظره کسب کرد.

بررسی نتایج آماری کاروان ایران نشان از آن دارد که بدون کشتی تنها هشت مدال طلا، ۱۷ نقره و ۱۸ برنز کسب کرده و با این تعداد مدال نهایتا در جایگاه دوازدهم قرار می‌گرفت. اگر بخواهیم جای کشتی را با یکی از کشورهای جدول رده‌بندی مدالی عوض کنیم باید گفت که کشتی با پنج طلا، چهار نقره و یک برنز بالاتر از فیلیپین، قرقیزستان و عربستان سعودی در رده هفدهم جدول رده‌بندی مدالی قرار می‌گرفت.

اهمیت مدال‌های کشتی برای کاروان ایران و افتخارآفرینی این رشته در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی و المپیک بهانه‌ای است تا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در تصمیمات و تخصیص بودجه، برای رشته‌های مختلف تجدید نظر کنند زیرا در دستورالعمل کیفی‌گرایی، دیگر سیاهی لشگر در المپیک و بازی‌های آسیایی ملاک افتخارآفرینی نیست بلکه آنچه جایگاه کشورها را در این آوردگاه‌های بزرگ تعیین می‌کند، مدال طلا در درجه نخست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *