بر اساس آخرین گزارش مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، میزان شیوع هپاتیت B درکشور یک درصد و در استان یزد ۰٫۲ درصد می باشد.

رییس گروه بیماریهای واگیر  دانشگاه افزود:میزان شیوع هپاتیت C در کشور ۰٫۳ درصد و در استان ۰٫۰۵ درصد است که این تعداد، کسر کوچکی از بیماران واقعی را شامل می شود و تلاشهای همه جانبه در راستای شناسایی موارد ناشناخته یکی از مهمترین ارکان نظام کنترل و مراقبت این بیماری است.

دکتر مژگان مینو سپهر ادامه داد: هپاتیت به معنای التهاب بافت کبد است  و به دو نوع حاد و مزمن تقسیم شده و در اثر ویروس ها، الکل و جایگزینی بافت چربی و… در کبد ایجاد می شود. هپاتیت های ویروسی که جزء علل مهم درگیری کبد است در اثر آلودگی با ویروس های هپاتیت A ، B ، C ،  D ، E ،  G ایجاد می شوند.

وی اظهار داشت:هپاتیت های ویروسی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی است و در بین آنها هپاتیت های منتقله از راه خون از جمله بیماری هایی هستند که سهم قابل توجهی از مرگ و میر، ناتوانی،  بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده و موارد مزمن این بیماری ها در حال حاضر مشکلات و تبعات بسیاری را بر جامعه تحمیل نموده است.

وی مصرف کنندگان مواد مخدر (تزریقی و غیرتزریقی)

افرادی که تماس جنسی محافظت نشده دارند

همسران افراد مبتلا به هپاتیت های ویروسی

نوزادان مادران مبتلا به هپاتیت B و C

افراد دریافت کننده عضو و بافت پیوندی

دریافت کنندگان اقدامات تاتو ، خالکوبی و…. از گروههای پرخطر در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت های منتقله از راه خون مانند هپاتیت B ، C و D هستند.

دکتر مینو سپهر تصریح کرد:برنامه ریزی به منظور شناسایی ناقلین هپاتیت، انجام مراقبت های بهداشتی لازم جهت ممانعت از ابتلای دیگران، انجام آزمایش از نظر آلودگی به هپاتیت B در مادران باردار و اقدام به موقع در پیشگیری از آلودگی نوزاد مادر آلوده ، موارد تماس با سرسوزن آلوده و… از مواردی است که می تواند در کنار افزایش سطح آگاهی و تغییر نگرش و رفتارهای ناصحیح به مهار این بیماری در کشور منجر شود.

  وی خاطر نشان کرد: برنامه جهانی کنترل و حذف هپاتیت (NOhep) بر سه محورانجام واکسیناسیون،تشویق مردم و تمهید امکانات برای انجام آزمایش و دسترسی بیماران به درمان مناسب استوار است.

مرکز مشاوره هپاتیت شهرستان یزد در مرکز خدمات جامع سلامت نیکوپور واقع در خیابان مطهری مستقر  و همه روزه از ساعت ۱۴-۸ پذیرای مراجعین است.

یکم آبان ماه روز اطلاع رسانی پیشگیری از هپاتیت نامگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *