رییس اداره توسعه حل اختلاف یزد گفت: به همت اعضای شورای حل اختلاف زندان یزد یک فقره پرونده قصاص نفس منجر به سازش شد. علیرضا حسین بیگی در این رابطه بیان داشت: قاتل همسر خود را در اثر عدم کنترل هیجان و تصمیم ناگهانی و نداشتن هیچ گونه نقشه قبلی به قتل رسانده بود که با احساس ندامت زیاد و اقرار صریح در این رابطه و مذاکره دبیر ستاد اقامه نماز استان با خانوداه اولیا دم و تلاش بی وقفه اعضای شورای حل اختلاف زندان منجر به صلح و بخشش شد.

این مقام قضایی با اشاره به سند تحول قضایی که به مقوله گسترش ظرفیت های صلح و سازش می پردازد تصریح کرد: یکی از راهکارها در راستای توسعه جایگزین های رسیدگی های قضایی، اصلاح ذات البین میان طرفین دعوا و توسعه فرهنگ بخشش و سازش است که تحقق این مهم نیز ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را می کاهد و در نتیجه آن، امور مردم تسهیل و تسریع می گردد و رضایت مندی مراجعین را بدنبال خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: تصمیمات آنی اشتباه، عدم کنترل خشم، دور شدن از حق، موجب بروز اختلافات اصلی میان افراد شده و سپس حادثه رخ می دهد.

حسین بیگی، کسب مهارت های حل مساله تصمیم گیری و همدلی را برای آحاد جامعه ضروری دانست و گفت: افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و همچنین توانمندی انجام رفتارهای سازگارانه و مثبت افراد می تواند در حل چالشهای روزمره و تعالی زندگی اجتماعی موثر باشد. وی روحیه صلح، سازش و گذشت را یک نیاز مبرم در جامعه دانست و اظهار داشت: مطابق با تعالیم اسلامی ثواب زندگی دوباره بخشیدن به یک فرد برابر با نجات مردم جهان است. وی افزود: حلاوتی که در عفو و گذشت است در انتقام نیست و اولیای دم با گذشت از قاتل فرزند خود، کار بسیار بزرگ و خدا پسندانه‌ای انجام دادند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان یزد یادآور شد: ترویج فرهنگ صلح و سازش با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها به ویژه ریش‌سفیدان، بزرگان محل و معتمدان به منظور توسعه مصالحه رویکرد دستگاه قضا است. وی در پایان از تلاش اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف ۳۱ ویژه زندان که بی بدیل در امر صلح و سازش فعالیت می کنند، قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *