توجه به حفظ محیط زیست با کسب درآمد از منابع تجدید ناپذیر و فراهم کردن بسترهای اشتغال و کارآفرینی همواره مورد توجه صنایع مولد بوده است و در صنعت نفت و گاز نیز این مهم در دستور کار  شرکت‌های پیشرو بوده است.

ابر پروژه زیست محیطی شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس با تجهیزاتی مطابق با آخرین استاندارد‌های روز دنیا در زمینی به مساحت ۲۲۰هکتار در جنوب غربی شهر اهواز و۶۰  کیلومتری شهرستان هویزه ساخته، نصب و راه‌اندازی شده است. شرکت پالایش گاز هویزه خلیج ‌فارس یک پالایشگاه گاز در منطقه جفیر شهرستان هویزه از توابع استان خوزستان است که گاز ترش همراه نفت را از چاه‌ها و تاسیسات بهره برداری میادین نفتی غرب کارون یعنی میدان نفتی یادآوران، میدان نفتی آزادگان شمالی و میدان نفتی یاران شمالی جمع‌آوری و پالایش کرده و به گاز شیرین تبدیل می‌کند. هدف از احداث این شرکت، جمع‌آوری گازهای همراه حاصل از فرآورش نفت میادین حوزه غرب کارون و همچنین تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام است. تبدیل گاز ترش به گازهای سبک و تصفیه شده برای تامین و تزریق گاز به شبکه سراسری گاز کشور از دیگر دستاوردهای این مجموعه است. همچنین گوگرد گرانول شده که می‌تواند در صنایع شیمیایی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد نیز از دیگر تولیدات این کارخانه است.

در این پروژه که موجب کاهش آلودگی هوای شهر اهواز تا ۴۰ درصد شده، روزانه ۳۴۰ میلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری تزریق خواهد شد. در این پالایشگاه روزانه، ۹۷ هزار بشکه (سه هزار و ۹۹۰ تن) گاز طبیعی (ان ‌جی ‌ال) است که به‌عنوان خوراک با یک خط لوله به پتروشیمی بندرامام، ارسال و ۶ هزار و ۶۴۹ تن گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد تولید می‌شود.

از مزایای چشمگیر این مجموعه می‌توان به تاثیر چهل درصدی در تقلیل میزان آلودگی هوا در منطقه و جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز و سرمایه از کشور اشاره نمود. بدین ترتیب با اقدامات موثر شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس، گاز‌های فلر غرب کارون، تبدیل به ثروت و از هدر رفت سرمایه‌های ملی جلوگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *