10 داروی سنتی در چرخه فهرست دارویی درمان کرونا به بازار عرضه شد

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۰ داروی سنتی به عنوان کمک درمان در چرخه فهرست دارویی کرونا وارد بازار شده و مورد استفاده برای بیماران قرار می‌گیرد.

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، نفیسه حسینی یکتا روز سه شنبه در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی که در هتل قلب برگزار شد، افزود:در موج پنجم کرونا، استفاده از ظرفیت طب ایرانی را نداشتیم و فقط در هفت مرکز ارائه خدمت داشتیم، در موج ششم، با تشکیل کمیته طب ایرانی و حمایت ویژه معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۵۸ مرکز طب ایرانی بصورت سرپایی خدمات درمانی و مشاوره ای ارائه دادند و اکنون نیز فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: خدمات طب ایرانی در نظام سلامت بر اساس قانون برنامه ششم توسعه ادغام شد و در دولت سیزدهم توصیه به طب ایرانی و استفاده از ظرفیت های مورد تاکید ویژه قرار گرفته تا اقدامات موثر و کارآمد باید برای جبران عقب ماندگی ها انجام دهیم.

حسینی یکتا ادامه داد: در حوزه های مختلف از جمله آموزش تسهیل راه اندازی دانشکده های طب ایرانی انجام شده و متقاضی راه اندازی این دانشکده ها هستیم، ۲ واحد از طب ایرانی به صورت اجباری از سال آینده در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می شود و دوره های مهارتی برای رشته های مامایی، پرستاری و تغذیه برگزار و به منظور تربیت نیروهای لازم در این حوزه برنامه های آموزشی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: اکنون دبیرخانه طب ایرانی و مکمل در سازمان نظام پزشکی راه اندازی شده و تشکیل کمیته مشترک گردشگری و طب ایرانی از اقدامات زیر ساختی در این حوزه است.

به گفته حسینی یکتا، در حال حاضر پوشش بیمه ای برای متخصصان طب ایرانی انجام شده و داروهای سنتی نیز زیر چتر حمایت بیمه ها بزودی قرار می گیرند.

وی افزود: شاه کلید کنترل بیماری‌های غیرواگیر اصلاح سبک زندگی است و طب ایرانی در این زمینه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. امسال آغاز مرحله کشوری ادغام طب ایرانی در نظام سلامت با هدف اصلاح سبک زندگی در دانشگاههای علوم پزشکی داریم و سال آینده توسعه می یابد.

وی ادامه داد: داروسازی سنتی ظرفیتی است که می تواند موثر در درمان بیماری‌ها موثر باشد. باید تسهیل و مانع زدایی توزیع و عرضه داروهای سنتی انجام شود.

حسینی یکتا تصریح کرد: بین الملل سازی طب ایرانی، فرهنگ و آرمان جمهوری اسلامی را به جهانیان می تواند منتقل کند و طب ایرانی در سازمان جهانی پذیرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *